۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۵۹۹۰۳۵
نماینده ولی فقیه در هند:

40 میلیون شیعه در هند زندگی می کنند | نقش علمای هند در تثبیت تشیع تبیین شود

40 میلیون شیعه در هند زندگی می کنند | نقش علمای هند در تثبیت تشیع تبیین شود
نماینده ولی فقیه در هند با تأکید بر تبیین آثار وخدمات علمای شیعه در هندوستان گفت: هنوز بسیاری از آثار و خدمات علمای شیعه هند برای محققان ناشناخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند امروز در نشست خبری همایش بین المللی مدرسه فقهی کلامی شیعه در لکنهو هندوستان گفت: در ۱۸ اسفند ماه  این همایش در لکنهو که از مراکز مهم شیعه در هندوستان است برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) در هندوستان و نقش علمای هندی در احیای آثار اهل بیت(ع) افزود: این همایش صرفا چند سخنرانی نیست بلکه دارای پشتوانه عمیق پژوهشی و تحقیقی است و در همایش از آثار گرانسنگی رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور با بیان این که  دکن، لکنهو و کشمر از پایگاه های نشر معارف دینی و شیعی هستند، اظهار داشت: با وجود این که  بسیاری از آثار از بین رفته اما حداقل ۵۰ هزار کتاب خطی درباره علوم اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به شکوفایی حوزه های علمیه در لکنهو ادامه داد: در زمینه آثار تالیفی و ترجمه بیش از ۳۰ هزار اثر در این حوزه تهیه شده که بخشی از آن از بین رفته است، یکی از وظایف بسیار مهم حوزه علمیه قم این است که در جهت احیای تراث شیعه تلاش کنند و گام های موثری بردارند.

نماینده ولی فقیه در هند ابراز داشت: امروز تلاش ها تا اندازه ای به ثمر رسیده اما باید استمرار داشته باشد، عالمان بزرگی در لکنهو و هند پرورش پیدا کردند که یکی از بزرگترین علما علامه سید دلدار علی نقوی غفران مآب ات که اولین مرجع تقلید در شمال هند بود و نخستین نماز جمعه را در لکنهو برگزار کرد.

وی عنوان کرد: امروز حوزه های با عظمت و حسینیه ها و کتابخانه های بزرگی از آن دوران وجود دارد، در گذشته پیوندی بین حوزه نجف اشرف و حوزه لکنهو برقرار بوده و سید دلدار علی نقوی درس خارج برگزار کرد، آنچه امروز در شمال هند از معارف وجود دارد به خاندان نقوی و صاحب اجتهاد باز می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور خاطرنشان کرد: خاندان سید دلدار نقوی به خاندان اجتهاد معروف بودند چرا که با اخباری گری مبارزه کردند و مجتهدان بسیاری در این خاندان وجود داشت، سید محمد و سید حسین از فرزندان سید دلدارعلی نقوی و مجتهد و مرجع بودند و میر حامد حسین دست پرورده این خاندان است.

وی اضافه کرد: سید دلدارعلی نقوی پایه گذار مرجعیت و نماز جمعه و حکومت ولایت فقیه در شمال هند بود، در آن زمان تشکل روحانیت و فقاهت بی نظیر بوده و آثار بسیاری داشته است؛ کتاب های گرانسنگی در همایش درباره آثار فقهی، کلامی و زندگانی دلدار علی منتشر خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در هند با اشاره به شرایط این کشور برای فعالیت ادیان و مذاهب تأکید کرد: در هندوستان آزادی وجود دارد و فرقه های بسیاری آزادانه می توانند به تبیین افکار خود بپردازند و ادیان مختلف تلاش می کنند تا تفکرات خود را ترویج کنند.

وی افزود: هندوستان ۲۵۰  میلیون مسلمان و  ۴۰ میلیون شیعه دارد که خوشبختانه حسینیه ها و حوزه های بسیاری در این کشور به ویژه منطقه لکنهو وجود دارد که 8 حوزه شیعی در آن فعالیت می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی اظهار داشت: خوشبختانه روابط مسالمت آمیزی بین ادیان مختلف در هند وجود دارد و در ایام ربیع کنفرانس های وحدت برگزار شد و قرار است همایشی برای صلح بین ادیان برگزار شود.

محمد قمین
ارسال نظرات